Dag 1: Thuis – Padborg (DK)

Eerste rijdag, 764km van de 3200 Km gedaan, alles is zeer goed verlopen.
Het weer heeft wel niet echt meegewerkt, maar al bij al buiten een paar heel hevige buien en tal van motregen sessies 🙂
We zaten droog hé.
Eigenlijk toch niet helemaal, het voorste dakluik heeft gelekt langs een dichting.
Op het treffen toch melden aan Outbound.
Voor de rest geen bijzonder heden, behalve dat ik niks verstaan van het gebrabbel op radio.


 

Dag 2: Padborg – Gränna (S)

Dag 2 zit er ook op, in ieder geval al stukken beter dan gisteren.
Allé toch zeker wat het weer betreft.
Dag begon met een boete, jawel een boete ondertussen dat ik niets heb gedaan, o nee want ik lag te slapen.
Of was dat misschien het probleem.
Jawel hoor, ik stond achter een bord waar wel degelijk op staat enkel kort termijn parkeren.
En ik ging daar speciaal staan omdat daar allemaal camera’s hingen, was er heilig van overtuigd dat het om een bewaakte parking ging, ze was bewaakt.
Alleen het verplichte prijs kaartje is aan de hoge kant 755 DKK ongeveer 87€, alle vooruit.
En dat was het begin van een vrij dure rij dag .
Peagé, Belt brug 710 DKK, Öresundbrug 75 0 DKK, en als dat nog niet genoeg was, heel den dag WIND op kop, dit resulteert in een gemiddeld verbruik dan 7,10 Liter/100 km hoger ligt.
AllĂ©, k ‘zal vandaag maar geen koffietje gaan drinken.
Voor de rest prachtige rij dag achter de rug in de zon en een temperatuur van 25° op de middag, zalig.


Dag 3: Gränna – Ă„lno (S)

Eind statie komt in zicht nog 1070 Km.
We kunnen dus met een gerust hart zeggen dat 2/3 van de roadtrip naar Evenes er op zit, so far so good.
Vandaag niks spectaculairs te melden, buiten een tankbeurd van 264 Liter niks speciaal.
We zijn gestrand in Alnö, op de parking van de lokale jachthaven, waar ook de ssrs is, de Zweedse reddingsdienst.


 

Dag 4: Ă„lno – Lulea (S)

Het rijden begint stilletjes aan zijn tol te eisen. chauffeurreke krijgt het moeilijk.
Maar er zijn goei vooruitzichten, morgen komen we aan bij oppik punt, 2 dagen te vroeg.
Dus 2 dagen rijden tot het minimum beperken, en vakantie nemen.
Wat wandelen, fietsen, een beetje aan fotografie doen.
Wat ik zeker niet ga doen is uitslapen, de zon komt hier in Lulea op om 04:21Hr, jawel en zonnetje gaat pas slapen om 20:47Hr, dus zonnetje staat hier nog steeds 16:26Hr aan de hemel.
Ik begrijp dat er mensen zijn die problemen hebben met het vroege zon licht, voor iemand die niet graag slaapt is dit een zegen.
Allé, wij zullen dit nog eens evalueren over 2 weken hé.
Voor de rest vandaag een rijdag door steeds mooier wordend landschap ( soms, niet altijd )
Hoogte punten van de dag,
de Hogä Kusten Bron, neen geen bron maar een prachtige brug .
Tijdens de middag stop, nen heerlijke douche genomen onder de buiten douchen detail bespaar ik ieder daar ik in de middel of no ware was :).


 

Dag 5: Lulea – Evenes (N)

Eind bestemming bereikt.
Nu nog 2 dagen rusten, vooral rusten. Want zo’n dikke 3200 Km op 5 dagen fretten aan uw gezondheid.
Ik krijg steeds meer en meer begrip voor die beroepschauffeurs.
Bho, we zijn er en de laatste was de mooiste.
Torré links af en meteen is de steeds Noordelijke route een fijt, we gaan Noordwest rijden nu.
07:30Hr Pos. 66°33Noord met andere woorden, de phoca zit op de Poolcirkel, het stelt niet veel voor daar, er staat een groot bord met in 4 talen poolcirkel en een paar verschenen info borden, bho als men dat zou onderhouden, er zouden echt niet meer mensen naar de Poolcirkel gaan.
Effe later rijden wij Lapland binnen, en meteen worden we getrakteerd op, jawel RENDIEREN.
Ik hoop dat de kerstman er nog heeft tegen dat zijn sleetje moet voortgetrokken worden, want ik heb den indruk dat die schattige beestje een zekere vorm van levensmoeheid hebben.
Het is dan ook regelmatig hard op de rem gaan, of er is rendieren vlees voor het avond eten.
Er word ook nog even duchtig getankt onderweg in totaal word er weeral 204liter in de Zweedse economie gepompt.
Prijs goedkoper dan Noorwegen, maar 25% duurder dan België, och jaa.
In Kiruna spring ik nog even de Scoop binnen voor avond eten, het worden echte ZWEEDSE BALLETJES.
Na nog verschillende stops tussen Kiruna en Zweeds/Noorse grens komen wij omstreeks 14:30 aan de grens post met Noorwegen, en ikke speciaal weinig BOES meegenomen en dan bekijken ze oe nog niet.
Ik had even goe het noordelijk deel van den Aldi aan jenever kunnen meenemen, allĂ©, k ‘zal maar niet te veel drinken van de verlof.
Na een verkenning rondje aan het vliegveld van Evenes gaan we op zoek naar een slaapplaats, neen niet deze camping effe verder, oeps effe indraaien er staat nog een MBH geparkeerd. WHAAWWW.
Lap ik beroep mij op het Noorse recht van kamperen waar je maar wilt, de Phoca staat vermoedelijk op het mooiste stukje van Noorwegen.
Recht boven op nen bunker van de Duitsers. Dan verneem ik later pas natuurlijk. Hier blijf ik staan tot madam der MBH’s opgepikt dient te worden.


 

Dag 6: Evenes (N)

Rustdag.
Rusten is natuurlijk niet aan mij besteed. Ik heb uitgeslapen, tot mijn eigen grote verbazing ben ik pas om 06:30Hr opgestaan, ondertussen dat het om 03:00 Hr al aan het schemeren was.
Maar het is een rustdag dus het is mij gepermitteerd vind ik zelf.
Na het ontbijt van toastjes, een heerlijke ochtend wandeling naar boven op de berg waar er nog van alles te zijn is ivm de 2de wereldoorlog.
K’ heb er geen spijt van.
Na een dik uurtje stappen terug aan bakkie, nog een bakkie koffie, de fiets klaar maken en welle weg, fietsen langs het water naar Tarstad,eigenlijk op zoek naar een bankcontact en brood.
Niks, wel mooi fietsen, heeft veel weg van de Ardenne op en af.
Rond de middag zijn we terug bij Bakkie, dus tijd voor lunch.
Naar goede gewoonte ne gezonde heerlijk belegde vakantie boterham.
Na alles verorbert te hebben, toch nog op zoek naar BC en brood, we trekken richting Liland.
Nog mooier fietsen, en vooral vriendelijk fietsen.
Iedereen die ik zie wuift soms van ver, heel ver in de tuin of van op het DAK maar men wuift, soms dicht heel dicht tijdens het voorbij fietsen op straat, men begroet U te samen met een welgemeende vriendelijke glimlach.
Whooww wat zijn dat hier lieve mensen, dat ben ik bij ons nietmeer gewoon, die vriendelijke welgemeende groet met een glimlach, zalig.
Om terug te komen bij ons BC en brood zoektocht, het brood is gevonden in Liland, hou je vast voor de iets minder vriendelijke prijs voor een broodje van 650gr 3,98Noose kronen=4,4 euro, maar men bedankt u zelfs voor de aankoop van 1 broodje.
Toffe dag, met een toffe wandeling, 45km fietsen en 2 uur vissen, het vissen zonder resultaat.


 

Dag 7: Evenes – Ballstad (N)

eerst effe gezellig samen ontbijten.
Daar na op stap, allé op drive.
Vandaag start de tocht op de Lofoten, eerst effe de afslag missen, zo beaamt het madam des MBH.
Eerst even verkeerd leiden, maar dit was een goed berekende mis navigatie.
Komen per ongeluk in Lodingen terecht, mooi vissers stadje/dorpje, even naar de lokale jachthaven en vuurtoren gaan zien, en dan verder naar de Lofoten.
In Fiskebol verlaten wij de E10, dit is de hoofdas door de Loffoten en gaan via een alternatieve route.
4x langer dan de normale route, maar zeker 4 keer zo schoon.
Na terug op de E10 uitgekomen te zijn passeren wij langs Svolvaer voor inkopen en een internet kaartje.
Uiteindelijk belanden wij na iets te lang zoeken in Henningsvaer, hier staan wij ook langs een gewone baan.
Nog een goei wandeling gemaakt na het eten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Voer je reactie in!
Voer hier uw naam in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.